لواشک نارنگی؛ خوشمزه و ملس ویژه فصل پاییز و زمستان

با قطعیت می‌توان گفت نارنگی جز محبوب‌ترین میوه‌ها است. درست است که میوه‌های تابستان سرشار از رنگ هستند، ولی نارنگی‌های پاییز جور دیگری به جان و دل آدم می‌چسبد.

مواد لازم جهت تهیه لواشک نارنگی:

نارنگی۱ کیلوگرم
نمک۱ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق غذاخوری
آب۱ پیمانه

مرحله اول) نارنگی را آماده کنید.

همان داستان همیشگی! اولین مرحله همیشه شستن میوه‌ها است. شما می‌توانید برای چند دقیقه اجازه دهید نارنگی در آب و ضدعفونی کننده میوه بخیسد یا آن که آب بکشید و به سراغ مراحل بعد بروید. به شخصه توصیه می‌کنم گزینه اول را انتخاب کنید. کافی است پوست میوه‌ها را با آب و کمی ضدعفونی کننده به مدت چند دقیقه کوتاه بخیسانید و بعد آن‌ها را آبکشی کنید.

روی شست و شوی میوه تاکید نمی‌کنم. زیرا خیلی زود قرار است از پوست آلوده نارنگی خلاص شویم! بعد از آن که از تمیزی نارنگی مطمئن شدید، پوست آن را بگیرید، همه را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و یک گوشه قرار دهید.

مرحله دوم) نارنگی‌ها را بپزید.

در مرحله دوم از دستور درست کردن لواشک نارنگی، شما باید میوه‌های تکه شده را بپزید. برای این کار ابتدا یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. این قابلمه باید تا حدی بزرگ باشد و میوه‌های درون آن لبریز نباشند. نارنگی‌ها را درون قابلمه بریزید و چند لیوان آب به آن اضافه کنید.

نمک و شکر هم به لواشک اضافه کنید و اجازه دهید خوب بجوشد و میوه له شود. در این مرحله چشم از قابلمه برندارید. زیرا هر آن امکان دارد ته بگیرد. بنابراین، هر چند دقیقه یک بار، با یک ملاقه یا قاشق چوبی آن را هم بزنید. کمی زحمت دارد ولی به شما قول می‌دهم ضرر نمی‌کنید.

مرحله سوم) نارنگی پخته شده را از صافی رد کنید.

بعد از آنکه نارنگی‌ها به خوبی پخته شدند، حالا نوبت به صاف و یکدست کردن آن‌ها می‌رسد. برای این کار می‌توانید از یک آبکش یا حتی یک صافی بزرگ کمک بگیرید. به اندازه آبکش یا صافی که در دسترس دارید، به مقدار کم مواد نارنگی را از آن‌ها رد کنید.

بعد از آن که آب نارنگی رد شد، دست از تلاش برندارید. باید تا انتها شیره نارنگی را بکشید! بنابراین یک قاشق یا چنگال در دست بگیرید و نارنگی‌ها را فشار دهید تا تمام آب آن خارج شود و تنها چیزی که در صافی باقی می‌ماند چیزی جز تفاله و اضافه نارنگی نباشد.

مرحله چهارم) مواد لواشک را در جای مناسب قرار دهید.

در مرحله چهارم شما باید این مواد را در یک مکان مناسب پهن کنید و اجازه دهید تا لواشک شما آماده شود. به این منظور مکانی را انتخاب کنید که رفت و آمد در آن کم باشد. همچنین لواشک نباید در معرض گرد و خاک و آلودگی باشد. بعد از انتخاب یک مکان مناسب، نوبت به پهن کردن لواشک می‌رسد. ابتدا یک سینی بزرگ انتخاب کنید و یک لایه پلاستیک روی سینی بکشید.

این لایه پلاستیک می‌تواند سفره‌های یک بار مصرف باشد. بعد از آن که پلاستیک را تمیز و مرتب روی سینی چیدید، مواد آماده شده را درون سینی بریزید. در این قسمت از کار به ضخامت لواشک توجه کنید. اگر دوست داشته باشید لواشک‌های نازک تولید کنید، باید از سینی و فضای بیشتری استفاده کنید.

بعد از اتمام این قسمت، به حدود ۲۴ ساعت زمان نیاز دارید تا لواشک شما خشک و آماده سرو شود. در طی این مدت اگر باز هم وسواس ذره‌های موجود در هوا را دارید، می‌توانید از توری استفاده کنید و روی لواشک را بپوشانید.

نکات مهم در تهیه لواشک نارنگی

در این بخش به چند نکته طلایی برای تهیه لواشک نارنگی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

نکته اول) می‌توانید از آبغوره یا آبلیمو استفاده کنید.

لواشک می‌تواند ترش یا ملس باشد. بر خلاف تصور عموم ما حتی لواشک‌های شیرین هم داریم. این مزه کاملا به میوه‌های شما بستگی دارد. به هر حال اگر دوست داشته باشید لواشک شما کاملا ترش مزه باشد می‌توانید از موادی مثل آبلیمو یا آبغوره استفاده کنید. این دو مواد ترش کننده‌های طبیعی هستند.

نکته دوم) از توری استفاده کنید.

از آن جایی که بهداشت اصل مهمی در تهیه غذا و خوراکی است، این نکته را باید همواره به خاطر داشته باشید. لواشک قرار است برای چندین ساعت طولانی باقی بماند تا کاملا خشک و آماده شود.

در طول این مدت برای آن که مواد آلوده و خارجی روی لواشک شما ننشیند، می‌توانید از توری استفاده کنید یا اگر توری در دسترس ندارید و می‌خواهید کاملا اقتصادی باشید، می‌توانید از دیگر امکانات موجود استفاده کنید. در حل این مشکل خلاقیت به خرج دهید!

نکته سوم) برای خشک کردن لواشک می‌توانید از فر استفاده کنید.

ما همیشه برای خشک کردن لواشک از هوای آزاد و آفتاب عزیز بهره برده‌ایم. با این حال ضرری ندارد اگر با روش‌های زودبازده هم آشنا شوید. یکی از این روش‌ها استفاده از فر است. برای خشک کردن لواشک از پایین‌ترین دمای فر استفاده کنید. این دما چیزی در حدود ۵۰ یا ۶۰ درجه سلسیوس است.

ولی زمان خاصی نمی‌توان در نظر گرفت. برای چک کردن لواشک هر چند دقیقه آن را از فر خارج کنید. اگر لواشک به راحتی از پلاستیکش جدا می‌شد، لواشک شما آماده سرو شده است. در غیر این صورت باید دوباره مواد را به درون فر برگردانید.