طرز تهیه مربای هویج

مربای هویج، یکی از پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین مرباهای است که در سراسر جهان استفاده می‌شود. این مربای خوش‌رنگ و خوش‌طعم طرفداران بسیاری دارد و با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. از این مربا اغلب در وعده صبحانه به همراه کره و خامه، در شیرینی‌های مختلف و یا به‌عنوان فیلینگ برای برخی از کیک‌ها استفاده می‌شود. هویج، برای سلامت چشم و پوست بسیار مفید است.

این میوه، ساخت سلول‌های جدید بدن برای تقویت مو و ناخن را افزایش می‌دهد و برای رفع کم‌خونی نیز بسیار مفید است. شما در تهیه این مربا، متناسب با ذائقه و‌ رژیم غذایی‌تان می‌توانید از انواع طعم‌دهنده‌ها مانند بهارنارنج، پوست پرتقال رنده شده، خلال بادام، پسته و گردو استفاده کنید.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش حدود یک‌ کیلوگرم مربا به شما می‌دهد که شما با ضرب و تقسیم ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش و کاهش دهید.

مدت‌ زمان آماده‌سازی این مربا ۳۰-۶۰ دقیقه است. (مدت‌زمان پخت با ضخامت ابعاد هویجی که در تهیه مربا استفاده کردید رابطه مستقیم دارد، به طور مثال هویج رنده شده با رنده ریز سریع‌تر پخته و‌ نرم می‌شود تا هویجی که به‌صورت حلقه‌ای برش زده شده است)

هویج رنده شده۵۰۰ گرم
شکر۵۰۰ گرم
آب۱ پیمانه یا یک لیوان دسته‌دار فرانسوی
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
جوهر لیمونوک قاشق چای خوری

مرحله اول؛ رنده کردن هویج و اضافه کردن آب به آن

برای آماده کردن مربای هویج، ابتدا هویج‌ها را به خوبی شستشو دهیم و بعد پوست بگیریم. (گرفتن پوست هویج‌ها اختیاری است بعضی‌ها برای تهیه مربا پوست هویج را جدا نمی‌کنند).

با رنده دلخواه هویج‌ها را رنده کنید. می‌توانید برای رنده کردن هویج‌ها از رنده درشت یا ریز استفاده کنید که این موضوع به سلیقه شما بستگی دارد.
هویج‌های رنده شده را داخل قابلمه‌ای بریزید و آب را به آن اضافه کنید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن شکر به هویج‌ها

درب قابلمه را بگذارید و روی حرارت کم قرار دهید تا شروع به بخار کردن کند. حدود بیست دقیقه زمان دهید تا هویج‌ها نیم‌پز شوند (بهتر است در این زمان چند بار هویج‌ها را زیر و‌ رو کنید) بعد درب قابلمه را بردارید و شکر را به هویج‌های نیم‌پز شده اضافه کنید.

مرحله سوم؛ به قوام آمدن مربا هویج

 با یک قاشق به خوبی مخلوط کنید تا شکر با هویج‌ها مخلوط شود.اگه حرارت بالا باشد و قبل از حل شدن دانه‌های شکر مربا به جوش آید، مربای شما بعد از پخت حتما شکرک میزند. اجازه دهید با حرارت ملایم بجوشد تا زمانی که قوام پیدا کند.

طریقه تست کردن قوام مربا هویج

برای تست قوام شیره مربا، قطره سرد شده شیره مربا را ما بین دو انگشت اشاره و شصت بریزید و انگشت‌ها را از هم فاصله دهید، شیره مربا باید کمی کش بیاید و نباید کاملا آبکی باشد و یا اینکه مقدار کمی از شیره مربا را داخل نعلبکی بریزید و داخل یخچال بگذارید تا سریع خنک شود؛ وقتی کاملا سرد شد، نعلبکی را داخل دست حرکت دهید و کج کنید.

حرکت شیره مربا باید کند و آهسته باشد که نشان‌دهنده غلظت و قوام شیره مرباست و نباید کاملا سریع سر بخورد مثل قطره آب (دقت کنید که رسیدن مربا به قوام مناسب اهمیت زیادی دارد. مربا اگه به قوام کافی نرسد و رقیق باشد، بعد از مدتی حتی داخل یخچال کپک میزند و همچنین اگه مربا را بیش از حد بجوشانید و یا با حرارت بالا بجوشد، بعد از خنک شدن شکرک میزند).

مرحله چهارم؛ ریختن جوهر لیمو و وانیل در مربا هویج

وقتی مربا به قوام رسید، جوهر لیمو را با یک قاشق آب کاملا حل کنید و در آخر به مربا اضافه و مخلوط کنید، تا از شکرک زدن مربا جلوگیری کند. اگه جوهر لیمو ندارید، می‌توانید از نصف قاشق غذا خوری آبلیمو استفاده کنید اما بیش از حد استفاده نکنید؛ چون باعث ترش شدن مربا می‌شود. در آخر از طعم‌دهنده دلخواه برای مربای هویج استفاده کنید من از مقداری وانیل استفاده کردم.

می‌توانید از رنده پوست پرتقال خشک که قسمت سفید آن کاملا جدا شده هم داخل مربای هویج استفاده کنید تا به مربای هویج طعم پرتقالی دهد.

بعضی‌ها از گلاب یا هل هم برای مربای هویج استفاده می‌کنند و همچنین بعضا برای رنگ زیبای مربا از مقداری زعفران دم کرده استفاده می‌کنند. اما من استفاده نکردم؛ چون مربای هویج بدون هیچ افزودنی رنگ زیبایی دارد.

بعد از اضافه کردن وانیل حرارت را خاموش کنید و درب قابلمه را بردارید. اجازه دهید مربا در فضای محیط، کاملا خنک شود. بهتر است یک شب در دمای محیط بماند و بعد آن را داخل ظرف شیشه‌ای درب‌دار تمیز و خشک بریزید و داخل یخچال قرار دهید.